Objevili jste špičkový talent? Ani aljašský zlatokop by se neradoval víc! Teď druhá část úkolu: potřebujete se postarat o co nejrychlejší aklimatizaci nového zaměstnance. Aby se cítil ve firmě jako doma – a neutekl třeba ještě dřív, než vůbec stihne nastoupit.

Udržet dobré pracovníky v době, kdy firmy bojují s nedostatkem pracovních sil, není procházka růžovou zahradou. Ostatně každý druhý personalista uvádí tento úkol jako svou hlavní profesní výzvu (Workhuman, 2015).

Skvělé řízky v závodní jídelně a pravidelné turnaje v bowlingu jsou fajn bonusy, ale stavět na nich při budování vztahu zaměstnance k firmě nemůžete. Třeba už proto, že většina vašich kolegů pracuje na dálku anebo jsou vegani. 🤔 Na druhou stranu, překvapivě často nejde ani o čirý pragmatismus, tedy o vyšší plat, případně více dnů volna. Co je tedy ve hře?


I o kytku se musíte starat 🌻

Jde o správně zvolené benefity, ale hlavně o věci, které nestojí peníze, jen personalistovo úsilí a čas. Zaměstnanec je jako kytka, o kterou se budete pečovat buď vy – nebo někdo jiný.

1. Myslete na jeho motivaci.

Jedním z největších zabijáků motivace je špatný šéf. Je-li zaměstnanec schopnější než jeho nadřízený, jak dlouho může takový vztah fungovat? Asi nikdo nečeká, že tím, kdo firmu opustí, bude méně schopný vedoucí.

2. Dejte mu prostor pro rozvoj.

Vymýšlí originální postupy, což mezi kolegy vzbuzuje odpor, protože rutina je pohodlnější? Je na pozici, z níž už nemá kam postoupit? Rád by realizoval nový projekt, ale vedení podniku jeho úmysl bez zpětné vazby shazuje ze stolu? Jestli mu neumožníte dál se vyvíjet, brzy vám přistane na stole zaměstnancova výpověď.

3. Oceňujte ho.

Všichni toužíme po pochvale. A kdo tvrdí, že ne, prahne po ní tím spíš. Nemusíte horečně přemýšlet, kde firma vezme peníze na mimořádnou odměnu. Často stačí, aby si vůbec někdo zaměstnancova úsilí všimnul. Dát najevo upřímné nadšení znamená posílit loajalitu k firmě.

4. Od začátku mu naslouchejte a komunikujte s ním.

Po podpisu smlouvy často nastane ticho po pěšině, které může trvat i několik měsíců. Odmlčíte se, protože jste přesvědčeni, že je ruka v rukávě. Ale zaměstnanec to může vidět jinak – sejdete z očí, sejdete z mysli, a tamta firma mu dala tak neodolatelnou nabídku, že vás klidně hodí přes palubu.


Riziko nebezpečného komunikačního vakua dokáže vyřešit šikovně zvládnutý proces preboardingu – mluvíme o období mezi podpisem smlouvy a dnem nástupu do práce.


Jakmile uchazeč přijme pracovní nabídku, aplikace Onboardio vytvoří jeho osobní profil, kde dotyčný vidí úkoly, jež má do nástupu splnit (například zaslat fotografii na ID kartu, dodat potvrzení o lékařské prohlídce). Nováček se tedy průběžně seznamuje s firmou, její kulturou a procesy, a rychleji pak vpluje do práce.


Stránka navíc místo vás posiluje kriticky důležitou komunikaci mezi nováčkem a firmou. A to jak před samotným nástupem, tak během zkušební doby. Zmíněné obvyklé ticho mezi podpisem smlouvy a prvním dnem v práci nahradí milé přivítání nové posily, představení firemních hodnot a benefitů a povídání o firmě. Na stránku můžete přidat video procházku po areálu nebo uvítací video s vaším CEO. Věřte, že takové osobní přivítání má slušnou váhu! Rádi pro vás meet&greet video připravíme.

Čas do nástupu tak nováčkovi i vám uteče jako voda a je také pravděpodobné, že dotyčný se bude už od prvních dnů cítit ve firmě jako doma.

Mimochodem, je prokázáno, že celých 70 procent zaměstnanců, kteří svůj onboarding popsali jako výjimečný zážitek, zároveň mluví o své práci jako o „dream jobu“ (Emily Wetherell, Ph.D. Callup Consultingu HR, 2021). Povzbudivé, že?